Laudate

Lofzang en cynisme (en motorgebrul) vanuit de wildernis

My Links

Blog Stats

Archives

Post Categories

Lofzang (Franciscus)

Motorgebrul

'Nieuwe Oorlog'

Vrede en geweldloosheid

De oplossing van het olie-probleem

Nee, niet van het olie-probleem in het Midden-Oosten. Was dat maar waar. De oplossing die ik vanavond gevonden heb is voor een veel bescheidener olieprobleem: het olie lekken van Benedictus (de rode C50).
 
Al was de lekkage tot een bescheidener niveau gedaald dan voorheen, olielek is olielek. Ik had wel vermoedens gehad waar het aan lag (pakking koppelingscarter, bouten van de steppenbalk) maar blijkbaar nog steeds niet de echte oorzaak gevonden. Vanavond ben ik vrij vroeg klaar met de routine van koken, eten, afwassen en douchen, en besluit ik om er toch nog maar eens te gaan kijken. Dat heb ik ook beloofd aan mijn immer bezorgde broertje V., die aan het eind van de middag belde om te laten weten dat hij terug was van de brommer-meeting in Visé en dat het daar dikke pret was geweest. Hij leek zich het olielek meer aan te trekken dan ik zelf deed... Maar ja, ik heb inmiddels al zoveel probleempjes opgelost bij deze C50 dat ik me niet meer zo druk maak.
 
Om een duidelijker zicht te krijgen op de onderkant van het motorblok schroef ik de steppenbalk eraf en veeg de hele onderkant zorgvuldig droog. Dan start ik de motor; dat valt weer niet tegen, met twee keer 'kicken' slaat die al aan. Ik laat hem even stationair lopen zodat de motor warm wordt en de olie dunner. Dan ga ik op mijn gemak er naar zitten kijken; een beetje zoals Robert Pirsig (in zijn al vaker geciteerde meesterwerk) aanraadt bij motorproblemen waar je steeds maar geen oplossing voor vindt. En al 'zomaar kijkend' zie ik aan de zijkant van het koppelingscarter iets dat me eerder - met mijn gefocust zijn op de onderkant van het blok - niet opgevallen is.
 
Hij lekt helemaal geen olie aan de onderkant.
 
Hij lekt olie langs de afstelschroef van de koppeling!
 
Omdat motorolie nogal visceus is, loopt deze netjes langs de zijkant van het carter naar beneden en gaat dan een plek zoeken waar het er rustig af kan druipen. Bij voorkeur de laagste plek. Als de bouten van de steppenbalk er in zitten, is dat de laagste plek...
 
Ik zet de motor af, veeg het carter schoon en draai de borgmoer van de koppelings-afstelschroef eraf. Er zit een metalen sluitringetje onder, maar verder niets. Ik begin een vermoeden te krijgen van de oorzaak van het lek en loop naar binnen om de Haynes bijbel (het werkplaatshandboek) te zoeken. Op de tekening van de onderdelen van het koppelingscarter staan de afstelschroef, de borgmoer, het metalen ringetje, en... onder het metalen ringetje nog een rubber O-ringetje dat op dit moment beslist niet om mijn afstelschroef heen zit. Ik bel even met V. om hem te laten weten dat ik de oorzaak vermoedelijk gevonden heb (is hij ook weer gerust) en duik de onderdelenkist in. Bij de pakkingen heb ik nog wel drie stuks rubber O-ringetjes liggen van vermoedelijk de juiste grootte. Ik ga weer naar buiten waar Benedictus geduldig staat te wachten en schuif een van de O-ringetjes om de afstelschroef heen. Het past precies in het gat in het carter waar de schroef doorheen komt... Oké, metalen ringetje er weer op en de borgmoer erop. Ik stel de koppeling opnieuw af en probeer met de versnellingspedaal of de afstelling goed is. Dan draai ik de borgmoer vast en start de motor. Ik laat hem weer even draaien en kijk dan aandachtig naar de afstelschroef. Niets. Geen drupje olie. Ik kijk voor alle zekerheid nog even aan de onderkant. Geen olie. Geen olie!
 
Opgelucht schroef ik de steppenbalk weer op z'n plaats en vul de olie bij. Het is bijna niet te geloven, maar blijkbaar heb ik mijn olieprobleem opgelost! Nu dat andere olieprobleem nog, daar ginder in het Midden-Oosten...

posted on Tuesday, August 01, 2006 11:51 PM

Feedback

# re: De oplossing van het olie-probleem 3/23/2007 9:38 AM asdf

Dat is een lang verhaal voor alleen maar een moertje losdraaien en weer vast :D wel boeiend

Post Comment

Title  
Name  
Url
Comment   

ATTENTION: the code you need to copy is CaSe SeNsItIvE and is required to prevent spam.
Enter the code you see: